Nurkowanie na Bliskim Wschodzie – TOP 5 wraków

Nurkowanie na Bliskim Wschodzie – TOP 5 wraków

Nurkowanie na Bliskim Wschodzie najczęściej kojarzy się z ciepłą wodą, świetną pogodą przez cały rok i mnóstwem podwodnych atrakcji. Wśród nich są m.in. wspaniałe wraki. Zobacz listę pięciu – naszym zdaniem – najlepszych wraków na Bliskim Wschodzie.

SS Thistlegorm, Egipt

Zbudowany w 1940 r. brytyjski statek handlowy SS Thistlegorm zatonął na Morzu Czerwonym podczas swojego czwartego rejsu. 5 mil od brzegu Półwyspu Synaj, w październiku 1941 r., załadowany motorami, ciężarówkami, elementami samolotów, amunicją czy pojazdami opancerzonymi statek zakotwiczył przed wpłynięciem do Kanału Sueskiego. 6 października zaatakowały go niemieckie bombowce, które celnymi zrzutami doprowadziły do eksplozji na pokładzie.

Nurkowanie na tym wraku składa się z co najmniej dwóch zanurzeń. Pierwsze obejmuje podziwianie go z zewnątrz. Na dnie, na głębokości 30 m, zobaczysz jedną z lokomotyw, która znajdowała się kiedyś na pokładzie SS Thistlegorm.

Przy pierwszym zanurzeniu warto dokładnie kontrolować swoje komputery nurkowe. Widoki są tu naprawdę oszałamiające, ale czas opłynięcia wraku jest bliski limitom nurkowań bezdekompresyjnych. Podczas wypraw masz ograniczony czas na nurkowanie.

Wnętrze SS Thistlegorm to bardzo wdzięczny obiekt do podwodnego zwiedzania. Ładownie są w pełni dostępne i wypełnione sprzętem porośniętym koralowcami. To doskonałe miejsce do uwiecznienia podwodnych kadrów. Między poszczególnymi sprzętami w ładowni i sklepieniem jest spora przestrzeń. Jest też dużo otworów, przez które wydostaniesz się z ładowni na otwarte wody. W dwupoziomowej ładowni nr 2 zobaczysz ciężarówki Ford WOT2 i Bradford OY, motocykle Norton 16H i BSA W-M20 czy jeepy Morris Commercial CS8. Niższy dek to ciężarówki i załadowane na nie motocykle, opony terenowe i skrzydła samolotów.

Więcej o nurkowaniu do tego wraku przeczytasz na naszym blogu, w artykule Wraki Morza Czerwonego: SS Thistlegorm, Egipt.

Nurkowanie wrakowe na Bliskim Wschodzie: Satil, Izrael

W wodach niedaleko Eljatu w Izraelu spoczywa wrak zbudowanego we Francji okrętu rakietowego. Satil należał do izraelskiej marynarki wojennej i zatopiono go w 1994 r. dla celów nurkowych.

Leży na głębokościach od 18 do 25 m. i można penetrować jego dziób rufę. Mostek kapitański pokrywa miękki fioletowy koral. Zobaczysz tu też siedzenie kapitana i ster. Przy wraku pływają endemiczne skalary arabskie, ośmiornice i skrzydlice.

Widoczność przy wraku sięga ok. 30 m i ze względu na niewielkie głębokości, może tu zanurkować osoba o podstawowym poziomie umiejętności nurkowych. W okolicy wraku występują lekkie prądy.

Wrak Souffleur, Liban

Wrak francuskiego okrętu podwodnego zatonął w kwietniu 1941 r. i znajduje się ok. 12 km od Bejrutu. Poszedł na dno po tym, jak został trafiony przez brytyjską jednostkę. To jeden z najlepszych na świecie wraków z czasów II wojny światowej. Mimo sporych uszkodzeń (wrak jest przecięty na pół), spoczywa tu praktycznie nietknięty.

Można tu zanurkować na głębokość od 30 do ok. 36 m i powinni się tego podejmować wyłącznie doświadczeni nurkowie. Wizura przy wraku sięga od 6 do 25 m i jest zależna od ilości planktonu oraz prądów morskich, które potrafią tu być naprawdę silne.

We wraku, tuż przy dużym uszkodzeniu w burcie, zobaczysz fragmenty działka i karabin maszynowy. Z maszyny wystaje peryskop, a wokół statku są rozrzucone butle z powietrzem. Wewnątrz nadal znajdują się torpedy, dlatego musisz pamiętać, że lepiej nie wpływać do wraku. To nie tylko niezalecane, ale i niebezpieczne.

Więcej o wraku Souffleur i innych miejscach nurkowych w Libanie przeczytasz w artykule na naszym blogu: Nurkowanie w Libanie – najlepsze miejsca.

Cedar Pride

To wrak libijskiego frachtowca o długości 74 metrów, który poszedł na dno w 1982 r. w porcie w Akabie. Z niewyjaśnionych przyczyn na pokładzie wybuchł pożar, co doprowadziło do uszkodzeń i ostatecznie uziemiło jednostkę. Ta stała na redzie i rdzewiała, dopóki król Jordanii z okazji swoich urodzin nie podjął decyzji o zatopieniu Cedar Pride. Statek stał się prawdziwą gwiazdą wśród miłośników nurkowania i dziś jest najpopularniejszym miejscem nurkowym w Jordanii.

Wrak dostępny jest z brzegu (ok. 130 m od wybrzeża), a głębokość nurkowania do Cedar Pride to od 7 do ok. 28-30 m. Leży na lewej burcie, na dwóch kawałkach rafy. Rufa statku znajduje się już na 16 metrach, więc nurkowie z mniejszym doświadczeniem również mogą dać tu nura. Wnętrza wraku można swobodnie go eksplorować, a wokół jest też sporo zwierząt (m.in. skrzydlice, mureny i ośmiornice), a statek porastają miękkie i twarde korale.

Niedaleko, na głębokości ok. 35 m znajduje się też wojskowa łódź patrolowa, która poszła na dno pociągnięta przez tonącą 10-metrową boję, do której była zacumowana.

Więcej miejsc nurkowych w Jordanii odkryjesz, czytając artykuł na naszym blogu – Nurkowanie w Jordanii – najlepsze miejsca.

Wrak Al Munassir, Oman – nurkowanie na Bliskim Wschodzie

W stolicy Omanu, Muskacie znajduje się kolejny świetny wrak. Al Munassir był statkiem desantowym, który Królewska Marynarka Wojenna przekazała w 2003 r. do zatopienia. Celem było stworzenie sztucznej rafy i przyciągnięcie miłośników nurkowania.

84-metrowy wrak stoi w wodzie niemal pionowo. Pokład statku zobaczysz już na 12 metrach pod powierzchnia wody. Na głębokości ok. 29 m spoczywa część dziobowa, a 2 metry głębiej – część rufowa. Al Munassir został odpowiednio przygotowany przed zatopieniem, m.in. otwarte zostały wszystkie deki, dzięki czemu łatwo można go eksplorować.

Przy wraku spotkasz żółwie, rekiny i mureny oraz kostery gruzełkowate (boxfishe) i lucjanowate.


Wróć do listy