Nurkowanie wrakowe w Europie – 5 najlepszych wraków w ciepłej wodzie

Nurkowanie wrakowe w Europie – 5 najlepszych wraków w ciepłej wodzie

 

Bałtyk z naszego punktu widzenia jest jednym z najciekawszych miejsc do nurkowań wrakowych. Mam tutaj i płytsze wraki dostępne dla nurków rekreacyjnych i te bardzo głębokie tylko dla doświadczonych nurków technicznych. Nie każdy jednak ma ochotę nurkować w zimnej wodzie i właśnie dlatego przygotowaliśmy to zestawienie.

Nurkowanie w Europie często nie kojarzy nam się z niczym ekscytującym. Na starym Kontynencie mamy jednak sporo ciekawych wraków, m.in. z II wojny światowej, ale nie tylko! Wybraliśmy pięć, naszym zdaniem najciekawszych miejsc na nurkowanie wrakowe w Europie, które po prostu trzeba zobaczyć. Oto one!

Wrak Zenobia, Cypr

Zestawienie najlepszych wraków otwiera słynne cypryjskie nurkowisko. Wrak MS Zenobia to absolutna czołówka najlepszych miejsc na nurkowanie wrakowe w Europie i na świecie! Szwedzki prom samochodowy miał 172 m długości i zatonął ok. 1,5 km od Larnaki w 1980 r.

Statek poszedł na dno z całym swoim załadunkiem, czyli ponad 100 ciężarówkami. Całość jest w bardzo dobrym stanie. Wrak stał się sztuczną rafą dla koralowców i domem dla wielu gatunków ryb: barakud, okoni morskich i papugoryb. Spotkasz tu też wargacze, leszcze i groupery oraz seriole.

Nurkowanie rozpoczniesz z łodzi, a jego głębokość to od 17 do 45 m. Wizura sięga nawet 50 m.

Więcej o wraku i najlepszych miejscach do nurkowania na Cyprze i w Europie znajdziesz na naszym blogu, w artykułach:

Nurkowanie na Cyprze – miejsca nurkowe

Nurkowanie w Europie – najlepsze miejsca.

SS Excellent, Gibraltar

Wrak parowca, który zatonął w Zatoce Gibraltarskiej w 1888 r. SS Excellent zakotwiczył tu z ładunkiem owoców, które miał przetransportować do Stanów Zjednoczonych, jednak silny prąd spowodował najpierw wciągnięcie kotwicy, a później zderzenie jednostki z falochronem Detached Mole.

Nurkując tu, możesz penetrować wrak, jednak uważaj na silne prądy. Te przesunęły statek w ostatnich latach i nieco utrudniły jego eksplorację. Zobaczysz tu dobrze zachowane silniki parowe, kotły i piec oraz spore czteropłatowe śmigło. W pobliżu prawej burty leży też kotwica.

Rufa statku spoczywa na głębokości 25 m, a część dziobowa statku znajduje się na 28 m. Najlepiej nurkować tu latem, kiedy temperatura wody to ok. 20°C.

Nurkowanie wrakowe w Europie: SS Empire Broadsword, Francja

Podium zamyka wrak z czasów II wojny światowej. SS Empier Broadsword uderzył w dwie miny i eksplodował u wybrzeży Normandii. Zatonął prawie miesiąc po D-Day (6 czerwca 1944), czyli dniu rozpoczęcia operacji lądowania wojsk alianckich w Normandii.

Eksplozja wzbiła statek w powietrze, złamała jego grzbiet i zatopiła. Wrak spoczywa na lewej burcie na głębokościach od 15 do 27 m. Pod wodą możesz podziwiać ogromny ster oraz działa pokładowe i przeciwlotnicze, a także amunicję. Wewnątrz SS Empire zwiedzisz maszynownię, kotłownię i mostek.

Nurkując tutaj uważaj na silne pływy. Najlepiej nurkować tutaj latem, od lipca do września, kiedy temperatura wody to ok. 18-19°C.

Dodatkowo w tym regionie znajduje się sporo innych ciekawych wraków. Już niedługo opowiemy Ci o nich w jednym z wpisów na naszym blogu!

Um el Faroud, Malta

Kolejny wrak z czołówki miejsc nurkowych w tym rejonie. Um el Faroud to wrak libijskiego tankowca, który w 1998 r. władze Malty zatopiły w pobliżu innej bardzo znanej atrakcji – Blue Grotto.

Statek został zbudowany w 1969 roku przez Smiths Dock Company w Middlesbroughu dla General National Maritime Transport Company w Trypolisie. Został zwodowany w 1969 r. i do 1995 r. pływał między Włochami i Libią, przewożąc paliwo. Jego pracę zakończyło tragiczne wydarzenie – w trakcie remontu tankowca w 1995 r. doszło na jego pokładzie do eksplozji gazu, w której zginęło 9 maltańskich stoczniowców.

Statek przez 3 lata niszczał w doku w maltańskiej stoczni, zanim władze zatopiły go na piaszczystej mieliźnie niedaleko Iż-Żurrieq. W czasie sztormu zimą 2005/6 kadłub statku przełamał się na dwie części.

Um el Faroud miał 110 m długości, 16 m szerokości i wyporność 10000 ton. Wrak jest świetnie zachowany, leży na głębokości ok. 33 m i można go eksplorować od wewnątrz. W dobrym stanie są śruba i mostek kapitański. Warto też przepłynąć przez maszynownię i wyższe pokłady.

Najlepiej zanurkować tu dwukrotnie – tylko wtedy masz szansę porządnie zwiedzić wrak. Można tu nurkować z łodzi i z brzegu.

Więcej o atrakcjach nurkowych na Malcie i Gozo przeczytasz w artykule Nurkowanie na Malcie i Gozo – najlepsze miejsca na blogu Divezone.pl.

Nurkowanie wrakowe w Europie: Giuseppe Dezza, Chorwacja

Wrak włoskiego trałowca zbudowanego w 1913 r. który jako jednostka niemiecka (TA35) został w czasie II wojny światowej (1945 r.) zatopiony przez brytyjski samolot podczas lotu zwiadowczego. Pocisk rozerwał statek na 2 części, które spoczywają na piaszczystym dnie między Pulą a Rovinj. Obie części dzieli ok. 60 m i znajdują się na głębokości 30-35 m. Zanurkujesz tu z łodzi, podróż do miejsca nurkowego zajmuje ok. godziny.

Znacznie ciekawszym miejscem jest część rufowa statku. Główną atrakcją dla nurków są dobrze widoczne działo rufowe i przeciwlotnicze ciężkie karabiny maszynowe. W części dziobowej, która leży na 30 metrach, znajdują dobrze zachowane działa. Tę część wraku porastają kolorowe wodorosty. Żyją tu też różne gatunki ryb, m.in. skorpeny czy kongery.

Zainteresował Cię temat nurkowania w Chorwacji? O najciekawszych nurkowiskach w tym kraju przeczytasz na naszym blogu w artykułach:

Nurkowanie w Chorwacji: Istria

Nurkowanie w Chorwacji: Wyspa Vis.


Wróć do listy