Wraki Morza Czerwonego: SS Thistlegorm, Egipt

Wraki Morza Czerwonego: SS Thistlegorm, Egipt

Wielki i piękny wrak brytyjskiego statku handlowego spoczywa na dnie wód Zatoki Sueskiej w Shaab Ali. Długi na ponad 120 metrów wrak oferuje dostęp do bogato wyposażonych ładowni z załadunkiem porośniętym koralowcami. Sprawdź, co jeszcze czeka Cię podczas nurkowania na SS Thistlegorm!

Krótka historia wraku

Zbudowany w 1940 r. brytyjski statek handlowy SS Thistlegorm zatonął na Morzu Czerwonym podczas swojego czwartego rejsu. Jego celem było dostarczenie zapasów przeznaczonych na brytyjskiego wojska, które stacjonowało w Afryce. 5 mil od brzegu Półwyspu Synaj, w październiku 1941 r., załadowany motorami, ciężarówkami, elementami samolotów, amunicją czy pojazdami opancerzonymi statek zakotwiczył przed wpłynięciem do Kanału Sueskiego. 6 października zaatakowały go niemieckie bombowce, które celnymi zrzutami doprowadziły do eksplozji na pokładzie. Wrak SS Thistlegorm został odkryty dla nurkowania rekreacyjnego na początku lat 90. XX w. i od tej pory jest znany, jako jedno z najlepszych miejsc do nurkowania.

Więcej o wraku dowiesz się na stronie: https://thethistlegormproject.com/

Pozycja wraku: Sha’ab Ali 27 48,800 N / 33 55,250 E

Egipt – nurkowanie w Morzu Czerwonym

Egipt to raj dla pasjonatów nurkowania. Najcieplejsze morze świata (temp. w lecie – ok. 30°C, zimą – 18-24°C) – Morze Czerwone – wyróżniają krystalicznie czysta woda, która zapewnia widoczność nawet do 40m, doskonałe warunki do tworzenia się koralowców i bogate życie podwodne. Duża dostępność wypożyczalni sprzętu nurkowego oraz profesjonalnych centrów nurkowych sprawiają, że nurkowanie w Egipcie to doskonały pomysł zarówno dla początkujących, jak i dla zaawansowanych nurków. Najpopularniejsze centra nurkowe znajdziesz w popularnych kurortach: Marsa Alam, Hurhadzie czy Sharm el Sheikh oraz w nieco bardziej kameralnej Safadży.

Nurkowanie na SS Thistlegorm

Nurkowanie na tym wraku, ze względu na jego rozmiary, składa się z co najmniej dwóch zanurzeń. Pierwsze z nich obejmuje podziwianie podwodnego olbrzyma z zewnątrz. W zależności od prądów morskich, które w tej okolicy są zazwyczaj duże, możesz płynąć w stronę rufy lub dziobu. Na dnie, na głębokości 30 m, zobaczysz jedną z lokomotyw, która znajdowała się kiedyś na pokładzie Thistlegorma. Statek w wyniku eksplozji złamał się, więc część rufowa jest oddzielona od reszty wraku i nieco przechylona. Świetnie zachowała się tu śruba, ster statku i dwa działa. W miejscu rozerwania statku jest sporo amunicji dużego kalibru (eksplozja nastąpiła w składzie z amunicją), ogromne miny przeciwczołgowe i lekkie czołgi Universal Carrier MKII wywrócone do góry gąsienicami.

W części dziobowej, na głębokości 15-20 m, warto zwrócić uwagę na pokład z mostkiem kapitańskim. Tuż za nim znajdują się 2 wagony węglowe, a jeden z nich przygnieciony został głównym masztem statku. Podobno po zatonięciu pozostał on w oryginalnej pozycji i znajdował się tuż pod powierzchnią wody, a swoją aktualną pozycję „zawdzięcza” innym przepływającym tędy jednostkom. Bliżej dziobu znajdują się świetnie zachowane cysterny na słodką wodę i windy kotwiczne z ogromnymi łańcuchami. Na lewej burcie SS Thistlegorm znajduje się jedna z kotwic.

Przy pierwszym zanurzeniu warto dokładnie kontrolować swoje komputery nurkowe. Widoki są tu naprawdę oszałamiające, ale czas opłynięcia wraku jest bliski limitom nurkowań bezdekompresyjnych. Podczas wypraw ograniczony jest czas na nurkowanie. Jeśli po pierwszym zejściu do wraku będziesz musiał odbyć dekompresję przed wynurzeniem, w praktyce oznaczać to będzie mniej czasu na eksploracje wnętrza wraku.

Wnętrze SS Thistlegorm to bardzo wdzięczny obiekt do podwodnego zwiedzania. W pełni dostępne ładownie są wypełnione sprzętem, porośniętym koralowcami. To doskonałe miejsce do uwiecznienia podwodnych kadrów. Warto zabrać aparat z lampą – bez niej wykonanie zdjęć będzie właściwe niemożliwe. Dodatkowo eksploracja wnętrza wraku jest bardzo przyjemna. Między poszczególnymi sprzętami w ładowni i sklepieniem jest spora przestrzeń. Jest też dużo otworów, przez które wydostaniesz się z ładowni na otwarte wody. W ładowni nr 3 znajduje się głównie węgiel, więc jeśli czas Twojego zanurzenia jest mocno ograniczony, lepszym wyborem będzie popłynięcie do dwupoziomowej ładowni nr 2. W jej wnętrzu zobaczysz ciężarówki Ford WOT2 i Bradford OY, motocykle Norton 16H i BSA W-M20 czy jeepy Morris Commercial CS8. Niższy dek to ciężarówki i załadowane na nie motocykle, ale również terenowe opony i skrzydła samolotów.

Najbliżej dziobu znajduje się ładownia nr 1, w której mnóstwo jest karabinów, generatorów prądu, stoją też motocykle, np. Matchless G3L. Pomiędzy sprzętem możesz też znaleźć pojemniki z lekami.

Podwodne życie w okolicach wraku

Podczas eksploracji wraku na pewno spotkasz korale i gąbki. Licznie występują tu też mureny, barakudy, skrzydlice, kolorowe ślimaki nagoskrzelne Pyjama Slug czy błazenki. Żyją tu też ryba krokodyl z wyłupiastymi oczami, żywoczerwone grańce koralowe, jackfishe, lucjany i batfishe. Ze względu na silne prądy morskie, zróżnicowanie fauny w tym miejscu jest naprawdę spore. Można tu też spotkać żółwie morskie.

Jak dopłynąć do wraku

Wrak położony jest ok. 61 km od portu w Hurghadzie i ok. 50 km od Sharm el Skeikh. Najczęściej wyprawy organizowane są właśnie stamtąd.

Nurkowanie z Sharm el Sheikh rozpoczyna wypłynięcie z portu ok. 4.00-5.00. Podróż do wraku trwa ok. 2 godzin. Czas na nurkowanie to zazwyczaj 4 godziny.

SS Thistlegorm z Hurghady: wyprawa trwa ok. 12 godzin. Łódź wypływa zwykle ok. 5.00 rano i płynie ok. 2 godzin. W programie są 2 zanurzenia po ok. 45 minut.

Cena nurkowania

Sharm el Sheikh: ok. 125-140 EUR/os.

Hurghada: 125-150 EUR/os.

Dane techniczne wraku

Typ statku: parowiec (Steam Ship)
Rok budowy: 1940
Rok zatonięcia: 1941 (6 października)
Bandera: brytyjska
Długość: 126,6 m
Szerokość: 17,5 m
Ładowność: 9000 ton
Maksymalna prędkość: 10,5 węzła

Zalecane uprawnienia

Wrak SS Thistlegorm nie należy do trudnych, ale nie jest to wyprawa dla niedoświadczonych nurków.

Osoby, które chcą nurkować w tym miejscu, powinny posiadać co najmniej licencję Advanced (PADI AOWD) lub P2 (KDP/CMAS ** P2) i kurs specjalizacyjny wrakowy.


Wróć do listy